Ensiksi on todettava, että olen kirjoittajana laiskistunut vuosien myötä. Alussa tekstejä tuli parhaimmillaan jopa viisi kuukaudessa. Tahti on pikkuhiljaa hyytynyt ja tänä vuonna olen saanut aikaiseksi keskimäärin vain kaksi kirjoitusta kuukaudessa. Olen tietoisesti vähentänyt pörssin seuraamista ja muuttanut sijoittamista passiivisempaan suuntaan, joten lienee ymmärrettävää, että myös sijoittamisesta kirjoittaminen on vähentynyt.
Julkaistuja tekstejä on kertynyt tämä postaus mukaanlukien 86 kappaletta. Blogin kuukausittainen kävijämäärä on vakiintunut 6000-9000 välille. Tiheämpi julkaisutahti nostaa selvästi käyntikertoja, samoin kirjoitusten aktiivinen jakaminen somessa.
Tässä top5-lista blogin suosituimmista teksteistä sen olemassaolon ajalta:
- Salkku -90% : Näin menetät rahasi pörssissä
- Aloittava sijoittaja, älä tee samoja virheitä kuin minä
- Aallon Group - pitkästä aikaa houkutteleva listautuminen
- Kilpailutin sähkösopimuksen
- 2019: Sekoilujen aika on ohi, vaihdan rauhallisempaan sijoitustyyliin
Lisäksi haluan vielä onnitella itseäni ja mainita sijalle 6 nousseen:
Ovaron tase on ilmapallo, joka odottaa puhkeamistaan
Viime syksynä tekemäni havainnot Ovaron tasekuplasta osuivat pääosin oikeaan. Yhtiö on joutunut pakkomyymään asuntoja tasearvojaan alempaan hintaan, ydintoiminnan portfolion tuotto on paljastunut heikoksi sekä korjausvelka suureksi. Osake kävi pahimmillaan neljässä eurossa sen jälkeen, kun Inderes menetti uskonsa Ovaroon.
Mutta takaisin tilastoihin. Yleisesti ottaen suosittuja blogitekstejä yhdistää se, että ne ovat ajattomia. Silloin tekstit keräävät kävijöitä vuosien ajan, kun ihmiset etsivät esimerkiksi googlesta aiheeseen liittyvää tietoa. Listalla on kolme tällaista postausta, sijoilla 1, 2 ja 4. Kahdessa ensimmäisessä annan ohjeita aloittaville sijoittajille ja kolmas koskee sähkösopimuksen kilpailuttamista. Nämä tekstit keräävät tasaista kävijävirtaa viikosta toiseen.
Toinen tapa saada paljon lukijoita on kirjoittaa niin mielenkiintoinen (tai ärsyttävä) teksti, että se saa paljon somejakoja. Omalla aktiivisella some-mainostuksella voi saada jonkin verran lisää kävijöitä, mutta kun isompi joukko ihmisiä jakaa linkkiä, kävijämäärät kasvavat räjähdysmäisesti.
Sinänsä kävijämäärillä ei ole minulle suurta merkitystä, koska en mainosta blogissa. Kun raha ei ohjaa kirjoittamista, voin vapaasti kirjoittaa niistä aiheista, jotka minua kiinnostavat tai olla kokonaan kirjoittamatta. Myös näkökulman voi valita vapaasti eikä kritiikkiä tarvitse piilotella mainostajien takia.
No comments:
Post a Comment